UNIVERSITY OF AMSTERDAM
X

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

'A newspaper war'? Dutch information networks during the South African War
(1899-1902)

Kuitenbrouwer, V.

Publication date
2013

Document Version
Final published version

Published in
Bijdragen en Mededelingen betreffende de Geschiedenis der Nederlanden

License
CC BY

Link to publication

Citation for published version (APA):

Kuitenbrouwer, V. (2013). 'A newspaper war'? Dutch information networks during the South
African War (1899-1902). Bijdragen en Mededelingen betreffende de Geschiedenis der
Nederlanden, 128(1), 127-150. http://www.persistent-
identifier.nl?identifier=URN:NBN:NL:UI:10-1-109931

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)
and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open
content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please
let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material
inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter
to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, P.O. Box 19185, 1000 GD Amsterdam, The Netherlands.
You will be contacted as soon as possible.

UVA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

Download date:10 Apr 2026


https://handle.uba.uva.nl/personal/pure/en/publications/a-newspaper-war-dutch-information-networks-during-the-south-african-war-18991902(938d2910-df09-4b05-9eff-86a5c86535a3).html
http://www.persistent-identifier.nl?identifier=URN:NBN:NL:UI:10-1-109931
http://www.persistent-identifier.nl?identifier=URN:NBN:NL:UI:10-1-109931

BMGN - Low Countries Historical Review | Volume 128-1 (2013) | pp. 127-150

‘A Newspaper War’?
Dutch Information Networks during the South African War

(1899-1902)'
VINCENT KUITENBROUWER 127

The South African War (1899-1902) caused a stir in the Netherlands. The Dutch
public overwhelmingly supported the Boers in their struggle against the British.

To support the ‘kinsmen’ in South Africa several organisations in the Netherlands
embarked on an international propaganda campaign. This article considers the
involvement of Dutch journalists in the pro-Boer agitation. They were confronted
with a dilemma because as a small country the Netherlands officially was neutral and
did not possess strong international lines of communications, which made it difficult
to distribute information in other countries. This problem raised moral and practical
questions about the Dutch press and its position in the world. Using concepts from
the historiography on the media of the British Empire, Kuitenbrouwer analyses the

Dutch press system around 1900.

The South African War was headline news in the Netherlands. Between
October 1899 and June 1902 the Dutch press devoted many pages to the
conflict between the British Empire and the Boer republics. The majority

of Dutch journalists supported the Boers from a sense of racial and cultural
kinship, called stamverwantschap, which came from an idea of shared

heritage. In the mid-nineteenth century the Boer republics were founded by
descendants of voc colonists who had settled at the Cape of Good Hope in the
previous centuries. Moreover the official language of the Boers still was High
Dutch, although in daily life they started to develop their own grammatical
conventions. As a result of the Transvaal War (1880-1881), the interest of

the Dutch public in their ‘cousins’ was aroused. Several organisations in the
Netherlands promoted plans to strengthen the ties with the republics in order

© 2013 Royal Netherlands Historical Society | KNHG
Creative Commons Attribution 3.0 Unported License

URNINBN:NL:UI110-1-109931 | www.bmgn-Ichr.nl | e-1ssN 2211-2898 | print ISSN 0615-0505



ARTIKEL - ARTICLE

to develop a sphere of influence in the region. This can be seen as an ‘informal’
and ‘cultural’ form of imperialism.>

Historians have struggled with the question of how to assess the
historical importance of the Dutch pro-Boer sentiment. In secondary literature
itis argued that there were several limiting factors, the most telling of which
was the policy of neutrality of the government. The Netherlands could not
afford to risk a conflict with its mighty neighbour over South Africa, as
statesmen feared that the British would annex Dutch colonial possessions
in Southeast Asia in retaliation.> From the primary sources however, it
appears that despite the neutrality contemporaries sought ways to mobilise
public opinion for the Boer cause, not only in the Netherlands but also in
other Western countries. Dutch agents played a pivotal role in the European
propaganda campaign for the republics, publishing material that reached them
from the war zone in South Africa.* As a result the contemporary debate about
the South African War touched upon wider questions about the Netherlands
and its position in the world as a small nation with large overseas interests.

In this article I will explore how this dilemma affected the involvement
of Dutch journalists in the propaganda campaign for the Boers. By doing
so, questions about the nature of the press in the Netherlands are raised.
In theoretical literature on mass communication a distinction is made
between communication, aimed at informing the public, and ‘propaganda’,
which is intended to manipulate. This idea, which emerged in the 1920s,
has stimulated the view amongst scholars that journalism should be
independent.> Looking at the historical context however, such a stance
is problematic as the situation was often more complex. Journalism and
propaganda in the Netherlands were not strictly separated during the South
African War. I will argue that the goals of some Dutch journalists and pro-
Boer propaganda organisations were similar, making information coming
from the Boers known to the world in order to counter British views. Indeed,
several journalists were leading members of propaganda organisations. This
suggests that in order to fully gasp the press coverage of the South African
War, historians must look beyond newspapers and also take into consideration
networks that facilitated the flow of information abroad.

I would like to thank the editors of BMGN- 3 M. Kuitenbrouwer, Nederland en de opkomst, 204
Low Countries Historical Review and the two and 107-209.

anonymous reviewers for their useful comments 4 ).J.V. Kuitenbrouwer, War of Words: Dutch Pro-Boer
on previous versions of this article. Propaganda and the South African War (1899-1902)
G.J. Schutte, Nederland en de Afrikaners. Adhesie (Amsterdam 2012).

en aversie (Franeker 1986) 41-42 and 205; M. 5 Foran overview of the debate about the
Kuitenbrouwer, Nederland en de opkomst van het definition of propaganda see: G.S. Jowett and
moderne imperialisme. Kolonién en buitenlandse V. O'Donnell, Propaganda and Persuasion (Fifth

politiek 1870-1902 (Amsterdam 1985) 129-130. edition; Thousand Oaks 2012) chapter 1.



6

On the following pages the meaning of the Dutch information
networks will be analysed using primary source material in which
contemporaries reflected on the nature of these lines of communication. It
will be shown that despite their awareness of the official policy of neutrality
and the limits it imposed, Dutch opinion makers pro-actively tried to
influence public opinion at home and abroad. As such, the campaign for
the Boers spurred initiatives to promote the interests of the Dutch ‘race’in
the international media. This case shows that issues connected to Modern
Imperialism had an impact on the press system in the Netherlands, a topic that
has not yet received much attention from historians. Recent historiography
about media within the British Empire provides several interesting prisms
through which we can view the Dutch situation. I will begin by assessing some
of the concepts that have been put forward in this literature.

Historiography

Itis a well established idea that the wave of globalisation during the late
nineteenth and early twentieth century brought about great changes in
international information exchange. The improvement of steamboats and
railways and the advent of intercontinental telegraph lines enabled a larger
and faster flow of information between different parts of the world. This
development was connected to the emergence of mass media in Western
countries where the market for cheap print material expanded rapidly due
to technological innovations and lower taxes. The media became a powerful
instrument to stimulate nation building, both in European countries and their
colonies.’

This thesis is an important premise of the concepts forwarded in the
New Imperial History, which constitute the point of departure for this special
issue of the BMGN-Low Countries Historical Review. One of the main ideas in this
field of research is that information from overseas territories that reached
Europe had an impact on metropolitan identity formation.” First of all, the
overseas information networks transferred material that generated moral
issues affecting the self-image of countries in Europe. In historiography much
emphasis is put on the representation of the ‘civilised’ western colonisers
versus the ‘uncivilised’ indigenous populations in the periphery. In Britain

B. Anderson, Imagined Communities: Reflections 7  Seefor example:).M. MacKenzie, Propaganda
on the Origin and Spread of Nationalism (Second and Empire: The Manipulation of the British Public
edition; London, New York 1991). (Manchester 1984); C. Hall, Civilising Subjects:

Metropole and Colony in the English Imagination,

1830-1867 (Cambridge 2002).

YIMNOYANILINA

129

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



8

ARTIKEL - ARTICLE

such imperial themes were popular in the emergent mass press.8 In addition
there was a great deal of ‘othering’ amongst European powers themselves in

order to spruce up national prestige by showing that their own empires were
better than those of rivals.?

Although he does acknowledge that these imperial connections are
relevant, Simon Potter points out that one has to be careful with these claims
of the New Imperial History. In his work he asserts that the improving
infrastructure between Britain and its overseas territories had great
significance for the way in which the imperial press was organised. Media in all
parts of the British Empire were connected and Fleet Street in London became
the undisputed information hub.'® But Potter warns against anachronism too.
The global means of communication in the late nineteenth century were not as
democratic as they are in the twenty-first century. Because of the commercial
and strategic interests powerful institutions regulated these networks
and access was limited. The most obvious example is the intercontinental
telegraph lines that were constructed after 1870. News agencies, of which
Reuters was the most important, dominated this market and newspapers
depended on them for the latest information from abroad. Potter argues that
in the late nineteenth century British Empire such institutions were strong,
providing a rigid ‘system’ of information exchange. To assess the meaning of
imperial press networks, one has to take into account these mechanisms and
the way they were discussed by contemporaries."

In times of crisis, such as a large-scale war, the workings of the
intercontinental lines of communication became urgent as the flow of
information was restricted. The South African War, the largest conflict the
world saw in between the Franco-Prussian War (1870-1871) and the First
World War (1914-1918), generated much debate amongst contemporaries
about the British imperial press system. In this sense it can be seen as the first
modern ‘media war’.'” Potter shows that Reuters played a crucial role in the
coverage of events, owning the monopoly on telegraph lines between South
Africa and Europe.'> Moreover, British officials actively tried to manipulate

C. Kaul, Reporting the Raj: The British Press and
India, c. 1880-1922 (Manchester 2003); S.J. Potter
(ed.), Newspapers and Empire in Ireland and Britain:
Reporting the British Empire, c. 1857-1921 (Dublin
2004).

J.M. MacKenzie, ‘Introduction’, in: idem (ed.),
European Empires and the People: Popular Responses
to Imperialism in France, Britain, the Netherlands,
Belgium, Germany and Italy (Manchester 2011)

9-10.

S.J. Potter, News and the British World: The
Emergence of an Imperial Press System (Oxford
2003).

S.J. Potter, ‘Webs, Networks, and Systems:
Globalization and the Mass Media in the
Nineteenth- and Twentieth-Century British
Empire’, Journal of British Studies 46 (2007) 621-
646.

S. Badsey, ‘A Print and Media War’, in: C. Wilcox
(ed.), Recording the South African War: Journalism
and Official History (London 1999) 5-16.

Potter, News and the British World, 53-54.



14

African Historical Journal 41 (1999) 267-289.

news agencies and newspapers to promote information that was considered
to be beneficial for the war effort and hold back the information that was
considered to be harmful. Although such machinations were far more
intrusive during the First World War, Jacqueline Beaumont argues that the
South African War was the first conflict in which the British administration
systematically tried to control information coming from the war zone.'*

The historiography of the British imperial press system is relevant to
the study of the Dutch coverage of the South African War. Firstly, the conflict
raised moral questions for journalists in the Netherlands. To many opinion
makers the unequal fight between the mighty British Empire and the small
Boer republics showed the corrupt nature of the imperialism of great powers
in contrast to the righteousness of the overseas ambitions of the Dutch race,
which was trying to forward the cause of civilisation across the globe. In this
context the term ‘pro-Boer’ cannot always be taken literally, which shows
the different motives for groups in the Netherlands to support the republics.
As well as the feelings of kinship, the coverage of the South African War also
affected the self-image of the Dutch nation —a small power in the European
state-system with large overseas interests.

This complex position caused other dilemmas. Several scholars
have pointed out that the improving lines of communication between the
continents had a significant impact on the press in the Netherlands during the
late nineteenth century. This was most obvious in the coverage of the Dutch
EastIndies as the Suez Canal and telegraph cables facilitated a far more efficient
flow of information. However the international status of the Netherlands
also caused problems in this respect. The Dutch did not possess a network
of transcontinental telegraph cables and newspapers in the Netherlands
depended on foreign agencies.'® In addition, the policy of neutrality set limits
because too outspoken opinions could provoke hostile reactions from the great
powers. In these ways the Dutch press clearly was affected by the international
position of the Netherlands. To stick to Potter’s terms, the Dutch did not
possess an information system as well organised as that of the British.

In addition to these considerations, the comparison between the British
imperial press system and the Dutch press networks has direct historical
relevance. The South African War confronted Dutch journalists with the
fact that their lines of communication were less developed than those of the
British. In the war zone the British media was represented by a small army
of correspondents and the authorities in London were able to censor all

J. Beaumont, ‘The British Press and Censorship 15 Bossenbroek, Holland op zijn breedst, 199-205;
during the South African War 1899-1902’, South J.M.H.J. Hemels, Een journalistiek geheim ontsluierd.

De Dubbelmonarchie en een geval van dubbele
moraal in de Nederlandse pers tijdens de Eerste

Wereldoorlog (Apeldoorn 2010) 37-38.

YIMNOYANILINA

-
w
-

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



ARTIKEL - ARTICLE

"+ GESTOORBE  KABELS -
~OF BE TROUNE ZAAGViSCH -

.

A
Dutch cartoon depicting a diver bribing a sawfish

to stop telegraph-messages about British defeats in
South Africa.
Jan Feith and Kees van Ponten, Pillen voor Joe

(Amsterdam 1900).



telegraph lines in the 1‘egi0n.16 In contrast, the Dutch press employed only a

few reporters in the field and largely depended on haphazard information that

reached the Netherlands via mail services that were increasingly disturbed.

The uneven situation triggered discussion amongst Dutch journalists,

showing that they reflected on their position in the world at the turn of the

nineteenth and twentieth century.

This international component adds to our understanding of Dutch

media history. In the secondary literature on the press there is a strong focus

on the domestic situation. In the decades around 1900 journalism in the

Netherlands underwent great changes as a result of the expanding market

for printed material and the improving social standing of the profession

of journalism." In recent literature there is growing attention paid to the

coverage of foreign news in the Dutch press. This emerging interest coincides

with critical reflections by present day correspondents who complain that they

are often dependent on the input of news agencies and official spokesmen."'

8

To understand the functioning of the press, one has to take into account the

influence of such institutions. Several studies show that the awareness of these

mechanisms is not new, but has historical roots.' Particularly the First World

War is an interesting case as propagandists of the warring nations actively

tried to influence the press in the Netherlands, which was a neutral country,

causing debate amongst opinion makers and anxiety among government

officials.”® Although the propaganda campaign during the First World War

was exceptional in its scale, similar concerns were already discussed in the
Netherlands during the South African War.
An exploration of this case study leads to relevant insights for the

historiography of the Dutch press in another way. Concerns about the coverage

of South African affairs must be seen primarily in the context of Modern

Imperialism and were connected to the debate about the Dutch colonial

possessions. Several important overviews have been published about the news

See: Potter, News and the British World, chapter 2.
J.M.H.J. Hemels and M. Schneider, De Nederlandse
krant 1618-1978. Van ‘nieuwstydinghe’ tot dagblad
(Baarn 1979); H. Wiffjes, De journalistiek in
Nederland 1850-2000. Beroep, cultuur en organisatie
(Amsterdam 2004).

J. Luyendijk, Het zijn net mensen. Beelden uit het
Midden-Oosten (Amsterdam 2006); J. Boom, Als
een nacht met duizend sterren. Oorlogsjournalistiek
in Uruzgan (Amsterdam 2010).

A. Karskens, Pleisters op de ogen. De Nederlandse
oorlogsverslaggeving van Heiligerlee tot Kosovo

(Amsterdam 2001); B. Kester, ‘Uit de slaap

20

gewekt. Nederlandse dagbladen verslaan de
oorlog, 1870-1914’, in: P. Dassen and P. Groen
(eds.), Van de barricaden naar de loopgraven.
Oorlog en samenleving in Europa, 1789-1914
(Amsterdam 2008) 219-228.

I. Tames, Oorlog voor onze gedachten. Oorlog,
neutraliteit en identiteit in het Nederlandse publieke
debat 1914-1918 (Hilversum 2006); J. Hemels, Een
journalistiek geheim ontsluierd. De Dubbelmonarchie
en een geval van dubbele moraal in de Nederlandse
pers tijdens de Eerste Wereldoorlog (Apeldoorn

2010).

1

YIMNOYINILIN

w

3

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



ARTIKEL - ARTICLE

NE

vam Een-en Feestdagen®

ﬁBIIIU EHEITI
maanden £3.83, Francoper post £1.03, For weck mizsleus 10 conts
frond

erlijie ot

fﬂ 40. Fﬂnaz,ﬂ 0,50,
rakwerk iIlInk 16,
73, Tel i

TWEE-EN-TWINTIGSYE JAARGAN® No. 6515,

. Maandag 9 October 1899.

Directour: ¢, SLITHOFT.

ADVERTENTIEN

letzekiing
Ki
Agent m- kﬁqu
Y

15 cest per rovel. Groats If!hers worlea barekead nasc Pluaterulate
povrasgd

enl par nmlg Mi
Mnri

od o :wxlwrrnd Su e G Mmlc ..n panm.m

Far{ls 31 his Fg. Mas
rI Flnhlnlll.ula dea E‘

2 —
1 o
mbeue_JOUNT L adisbeny S
!
’nm!'
" ¢
ds beurs, doch ung ukl [ £ f
haar invioed geld o
B e ul o acanrant mai -cn et o e + = F
pareat ::lqu zoodat conto JJJ'\IHMEHWB i £l
o ¢
is. De reale voor kerle bales Ll Tale }x
i rakeaiog-courant naleerl § pit. terw i ok . F . P
o b . . i
dea koers van B3y pil, heolh bersikt, Lrsa 1 . .. = = ,f
:mf}g-.1 elestand o ons lasd s geen o zich- et B
aull” shaa
ALAHAR! WO, A
s Ltog - RAAMAR OESTUN £
oas hieri L :
aldssr hadlen reeds eerler, de een mect, de 1 p
ander minder, bun renlestand verhoogd, In H s
de meeste landon s bet geld nog dusrider 1 "
dan bier. T Aumeriks wes et n.ge:u:m A CRAOT T
m :.. = 40 pﬂ. I-;-n - b
v ot Wane NAMALAND
o
Ll
¥l n 1, Sl
o -
ﬂknlb{lul-uklun en et Juhawiuunnﬁ. .
dal hel tol een beperking ing in het doen van
zaken Lor beurse maet Dol : d\\ -I-tdwhdml
er do praevea omstandighoden b ga- . "
ken begeven, termil de Fenls 5o heog on e .55’ LwemBan
tockomal pes oncher i, Want wat ml e o
tockomst s zxko Zuid-Afriks o u?Als * Barhies
Ada corleg werkelllk eon fait uﬂmlp wordt, ey -
a1 dit naar ons id0e niet aoesees vau invloed el
wel d van de corsle scher- i
r{ UL ¥ dit -
jubik. in ez erlages
illﬂlﬂ Igden, duxn ral de Beors te ;‘.ond::i‘u. -
L b sein Feven ol een
o
= GRENLEY
——— llpoﬂﬂk{:‘l‘

Ten

to
sl tocls ulu-kn\'vu on dood £
allca ich to

wordl door de Fra
op cires 19 4 S9mil-
romed. Wannear wen dit n et ooz

Kaaplsud gl wo 1"-il 8 er voorserst mhn-ap veel goed-
'ﬂn punsliy voor b lﬂmpu el Tn wri.and et el d
Alat wellzchl son gusd ! dam ook alle

e

sadore mozandicdan, onvvas do deak Lo b
liwid vam Albisa in Afril

om hea sl Niguwand

Kan ke auken mworsil welea. hoswsd

oppervlakliz buschouwd, mag porezd wardon,

macht van Esgebaud ap den dune

ostecfkens B2 4 83,
" Humn Ui en % en
. Spasjeallean Moo

de overbasd wal macien krjges. Up vorigen hosrs, Sesicanen, Lputilianen o
motlan ook alle andere mogeadicden neulraal | Sitlers Zad lnlenhnml‘m waarden wartn
Blijren. oo p bun beurl e3x gean caotlo: 00k uanm er

s e e vag don oorteg lssehier | minder resakh
ek dn =cum.m iols, waarmes s b | da_caluston
oan vau & #  dor

o
hel waar Juu. a.| e geldmarkt in Wallslrost
fuimuk t,‘c.m:r-im\l wordt door do belangen,
welke Slasdard il
"D'l\(lk bluk\-ll heett en
bt geld to e Verk irl.ll;l ol
nkpuleords Hanksiat e de bel:
machlign p dienen. Sordeet o st ¥

““ e wol iwist won | een |.r|... toekomal oo e

L

My'\ de oiikoage nit mdnml-m.ug
uUllugrenTabakswaarde
duu in o0 lisabubaive preit
Uk Biar b bjjma nberieg lag
I'N‘ e Wnug‘hl-n, I.inklll[de \’nll van de

. Do minesrkt ve
u eea lsstolooe slemming,

WAPENEn ¢h ammu
in don Oru
Jun rroeger en door dere lerughos
n|:| JI':’r‘n'hw aar aversl hotzelfde ! Iul
nhusliiee] go

! sanbod was overwegend Het is moge-
dat do teroprasg van den koers der aane
ederlandsch-Indischen Mijnbouw Mg,
e oorsproag vindt in

(lknnpe . welko voor rekeninz van persosen
pe en Arika to ook | worden gedaan, die goed op de hsogte 20
apaer I|!emdrrnen.la~um met des gasg van aakes van genoemds
pdegell- | maatichappies. doch daar er midls e

mcui..m i deze, wat_oegansti
—T

o 2] meslan Leveron,
Venasdigd soor die u overnaging

X
meer bet zevalg is van verkoop voor rel
van Len, die tengevelge van den Imguram-

]
2ag

dn wrouw vam den voorma-
t_van de #witsersehe ropubliek

oW hhuw!\l yoren
den alsvan u-ﬁ

bty

3 i dcen onguestize gelds

ot veel 36con o pekunen vallan €

¢ aaadedien ros gan geiom it in

r:hler muu dan ﬂ"‘ﬂl'n’\ welke men piel Le
i

Nies; men is wel eesigiting Imd ook hier

de verkoapen berssien op |Ia\nl!unl.|np,da!

van de-oplie, welke 1% Oct ver ey
d

dieasl goo
" 15t Dodos ubsiout

v zou ints
bekend.

De Awerikaanst®® Sposrweogimarkt daalle
asavankeljh is BaTSIEing van Loa

grond der
Erocls mecseedes] do7 nm
weg-Maal en B megen v
T barpls e u "Iel!lm- hdnr(unm!
was, da Am grlllell""
den lijden on hel aneee
04 wordes gpgessen., T
men wel dagel IPE ng
New-York |llﬂ"““c|'1 zicl
grijk bij de ter merkt komeads w,
s R A dus, zeer veal vaa et
GLILATY n o do
ety B afhane
o 1 dmnu Amarik

schon verlioass Hjdes, al
waarden seer wazrsthin

\\o.ln- n[lvnnli zul in de

van dow e,
cene Lijzondere byresionn r"‘"’“"""""

eoumudanl Arlhur

zeld n:p lemany
slal- en snders nl'ﬁcl.en:w

bbora in de

van het Leger des
R “.&“"
ibbora, cadste doc) urasl
nmln: 15 iacen lang in l-'rnllruk o Pt
In beid® landen mane veoral i

i hebbon o s man e
marichale valo nmumm Aoersianc, vely
wmalen  hal I Bt moates
dodergaan ea blookges Tevieaguraar,

anig
et egne des Mot to eba
ngnlm:;l Nederland ook in

il
B enel T Casndan, Zwilses van gebioarts,
oppeleid tol wdvacaat

o8 chelarcrataris
1s in Nederland en
‘pasitie's beklocd i

o voor s
id-Adrika.

ran het IJtll"‘r des 1

lelgit,

|

Jiil,

il

rchian 2o b T £ emp

De Rotterdamache pnuau.un
saciuleit . haid” hield Zondag |
tober hi a endorlinge \’lue
KL Do

S uur mat bewalita Tacht §
g ‘Fisteld ea hareikien wars bokken o
Op Eondag: 1ste prijs eadecling, J. Bal

'geduluchasrd d.e

T, e

3 wur #1 minoles: Bde pr.
L] ull' 20 min, Ly :‘a"‘m‘

nhrﬂ min; 3de

12 uar 34 eld G,
12 Iu: o= mkn-‘ “:m =

loalal o B.m
o
Prijisa nist verdiesd sia ;.-mm"“ -

De
tum's Prewden
. Haj »,.m.i u,
l HMD«I

e
[ -ulml. walke
fn vrgheid

verd
Testeld, Deyelbien bk Totlens

18 s 02 onderl 9

wnkomat T oo o Bl

134; :hJ Ul:rle 1‘UIM
0.5 Praal

ebe. Gerritsen,

M. v, Cappelien,

® e, Leesils
.

?l’"'w i 7o ka
Mellasrd, sak, 4,40,1
480,10 vre,

endeHotierdambhobe
Makclaar: medes

op desr bunas Lemi

pen

of sekapaversekeringen, uu«.nmm.mg

el de dmbedrefiends bepa nzed. de mben:

i m voor afl.
i

el «||J
Gea Fries mxaueup..un e
van 2] Seplamber— | Uclaler
Personeele wedatrijd (3 sehulen,
puaten).
te Lalegarie (125 meters
Aesterdam, 44 1§

da T, len.
Vaste baam (0 sehaten, max, 'n puul
afstaud 2£ melers): Hemi

gers te Kaapstzd,
d L S5 1. Van M Retterdai,
Bavenswssy Fro io B postoniam
e basn b seistan,
Calegor

.
micters) - i i

¢ M. Havenswaay Pr. Re
T Tomann van Have, i

. Van

Langehein, Haa g. uu.uu.

.-m.lml.m.u eiia, Nolters
Toest 3 puntes.

244, Vaa Wea-



press in the colonies by Gerard Termorshuizen (Dutch East Indies) and Angelie
Sens (Suriname). They assert that late nineteenth-century developments in
the Dutch overseas territories were similar to those in the motherland and
that the press became an important factor in public life in the colonies." It
must be remembered however, that the freedom of the press in the periphery
was more limited than in the Netherlands, as is also shown by Miriam Maters
in a study about censorship in the Dutch East Indies.”” In other words, the
understanding of news agencies and government interference is essential in
the study of the press in the overseas context. Although the books mentioned
in this paragraph provide a good overview of the development of the press in
the Dutch periphery, the effects of the international communication-lines on
the press in the metropolis are still unknown. The case of the South African
War provides an example of how such mechanisms worked.

‘A newspaper war’

The interest of Dutch journalists in the Boers did not start with the outbreak of
the South African War in October 1899 but can be traced back to the Transvaal
War of 1881 when the Boers defeated the British Empire. In the years following,
Dutch editors continued to give a great deal of attention to events connected
with South African affairs, such as the visit of the Transvaal deputation in the
Netherlands in 1884 and the Jameson Raid — the failed coup in the Transvaal
instigated by the British South Africa Company in 1896. Although the
attention of the Dutch media to South Africa reached a climax around the start
of the South African War, it was by no means a new phenomenon.”3

21 G.Termorshuizen, Journalisten en heethoofden. Een
geschiedenis van de Indisch-Nederlandse dagbladpers
1744-1905 (Amsterdam, Leiden 2001); idem,

Realisten en reactionairen. Een geschiedenis van de

<4
The Rotterdamsch Nieuwsblad, 9 October 1899, a few

days before the start of hostilities in South Africa.

The map provided readers with an overview of the

strategic situation and the pictures showed the 22
mobilisation of the Boers in Transvaal and British in

Cape Town.

http://kranten.kb.nl/. 23

Indisch-Nederlandse pers 1905-1942 (Amsterdam,
Leiden 2011); A. Sens, ‘Inleiding’, in: A. Sens and
Archie Sumter (eds.), K’rantil. De Surinaamse pers,
1774-2008 (Amsterdam 2008) 12.

M. Maters, Van zachte wenk tot harde hand.
Persvrijheid en persbreidel in Nederlands-Indié 1906-
1942 (Hilversum 1998).

J. Geerts, Verzuilde Boerenliefde. Een studie naar de
berichtgeving over de eerste en tweede Boerenoorlog
door De Standaard, De Tijd en Het Algemeen Handels-
blad in de periode 1880-1902 (MA thesis history

department, University of Amsterdam 2005).

1

YIMNOYINILIN

w

5

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



ARTIKEL - ARTICLE

During the last decades of the nineteenth century the majority of the
newspapers in the Netherlands propagated pro-Boer views in their editorials —
and continued to do so during the South African War, and even for some time
after the conflict. The most outspoken support for the ideal of stamverwantschap
came from Liberal and Protestant journalists. Initially Catholics had more
sceptical views on the Boers who were know for their strict Calvinism, but
during the 1890s, driven by patriotic motives, they joined the chorus in
support of the ‘kinsmen’ in South Africa. The most outspoken critics of the
ideal of stamverwantschap could be found amongst the Socialists, but even here
some opinion makers expressed their sympathy for the Boer cause.**

In general the ties between the press and the most important pro-

Boer organisations, such as the Dutch South African Society (Nederlandsch
Zuid-Afrikaansche Vereeniging, hereafter NzAv) and the General Dutch Alliance
(Algemeen Nederlandsch Verbond, hereafter ANV) were close. Indeed, several
well-known journalists were active members of these societies.?> The

leaders of the NzAv were quite satisfied with the coverage of South Africa in
Dutch newspapers.26 The views of most journalists fitted the propaganda
campaign of the pro-Boer organisations to inform the European public about
the republics in a positive way. The publications were meant to provide a
counterweight to British propagandists who argued that the Boers were half-
civilised and not capable of running their own states, thereby supporting
expansionist plans in the region. Dutch authors argued that the Boers were the
best ‘race’ to rule the region denouncing the ambitions of British imperialists
as ‘perfidious’. This sentiment was partly inspired by self-interest as several
Dutch opinion makers hoped that the Netherlands could expand its own
influence in the region by strengthening the ties with the independent
republics.”’

Notwithstanding their confident tone, these opinion makers expressed
their concerns about the coverage of South African affairs. Dutch newspapers
did not have a network of professional correspondents and depended on
random letters from settlers or travellers in the region. As a result pro-Boer
activists found it difficult to obtain a steady flow of information and to control

24 For Liberal pro-Boers see: H. te Velde, opinion see: Schutte, Nederland en de Afrikaners,
Gemeenschapszin en plichtsbesef. Liberalisme en chapter 3; M. Kuitenbrouwer, Nederland en
nationalisme in Nederland 1870-1918 (The Hague de opkomst, 118-130 and 173-190; Bossenbroek,
1992) 78-81 and chapter 6. For Protestants see: Holland op zijn breedst, 289-207.

C.J.A. van Koppen, De geuzen van de negentiende 25 Te Velde, Gemeenschapszin en plichtsbesef, 73;
eeuw. Abraham Kuyper en Zuid-Afrika (Wormser Bossenbroek, Holland op zijn breedst, 292-293.
1992). For Socialists see: FJ. Pretorius, ‘The Dutch 26  NzAVJaarverslag 1888-1889 (Amsterdam 1889) 23.
Social Democrats and the South African War, 27 See for example: ‘De Nederlandsch Zuid-
1899-1902’, European Review of History 6 (1999) Afrikaansche Vereeniging’, De Gids 50:4 (1886)

199-220. More general overviews of Dutch public 185-190.



28
29
30

Ibid.

the contents of the reports about the situation there.?® In addition Dutch
journalists could not access the latest news directly. In the previous decades the
news agencies Reuters (Britain), Havas (France) and Wolf (Germany) had built
an extensive network of intercontinental telegraph cables and divided the
world into spheres of influence in which they controlled the news supply.>? No
company in the Netherlands saw any opportunity to enter this market, which
meant that Dutch newspapers depended on the supply from foreign agencies.
More worryingly, in the context of the growing antagonism between the
British and the Boers, all telegraph cables running from South Africa passed
through British territory, which meant that all messages could be censored.

Directly after hostilities started in 1899 these problems became urgent.
The British authorities stopped all cables coming from the Boer republics at
their station in Aden. Censorship was even imposed on telegraph lines from
the Dutch East Indies, which were operated by Reuters.3° Dutch journalists
were aware of these difficulties. In their editorials they lamented that they
depended on London for the latest news from the battlefields. They warned
their readers not to believe everything that was published as it came from the
British side.3" Instead they advised people to wait for reports from the Boers,
which they sent via the mail services running from Delagoa Bay, taking about
two weeks to reach Europe. Despite this time lapse, newspapers published
those documents in full.

Several British critics argued that such publications proved that the
continental press had been corrupted by pro-Boer propagandists. These
allegations enraged the prominent journalist Charles Boissevain, who was an
ardent supporter of the Boers. On Christmas Day 1899 he wrote a pamphlet
meant for the British public (but which he also published on the front page
of his paper Algemeen Handelsblad) in which he argued that it was not the
continental press that was corrupt, but the British press itself. For years
journalists in Britain had been slandering the Boers, creating an atmosphere
of hate amongst the public. “This war is their war’, he proclaimed, ‘this war
is a newspaper war’.>* He continued, stating that because of its connections
with the Boers, the Dutch press was in a good position to show the world how
the British imperialists had plotted against the republics. Dutch journalists
supported the Boers not only out of self-interest, Boissevain argued, but out of
a higher sense of morality:

31 Kester, ‘Uit de slaap gewekt’, 223-224.

Hemels, Een journalistiek geheim ontsluierd, 36. 32 Charles Boissevain, The Struggle of the Dutch

Bossenbroek, Holland op zijn breedst, 201; K. van

Republics: Open Letter to the Duke of Devonshire

Dijk, The Netherlands Indies and the Great War, (Amsterdam 1900) 12.

1914-1918 (Leiden 2007) 12-14.

YIMNOYANILINA

137

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



ARTIKEL - ARTICLE

)

:J,«":‘?f‘;"-'ﬂf.fn-' T IHF i

W zeide Bénoog: Wi moeten oorlog hebben met de Hoeron om de Chartered Co
redden. Wat sohelen na eenige duisenden huurfingen. Terra Alba in rijfk genceg om sijn seld
wyoor ops te laten vochten! En de oodste foon eel ook goo. o | ]

En Bincog .bewerkte de publiske opinio” in Terrs Alba en maaide longen en loster it ome
da Hoarcen.

A
Dutch cartoon showing the British Colonial Secretary,

Joseph Chamberlain (depicted with his characteristic
monocle), bribing British newspapers.

Aanleiding tot den Engelsch-Transvaalschen oorlog. Feiten
op waarheid gegrond en verzameld door Korp. Achilles,

oud-Korporaal b/h Ned. leger (The Hague [1901]).



We know so well how you [the British] drifted into this war [...] we know so well
what this cruel unrighteousness means [...] that we could wish for ignorance, so
that our eyes might be shut and our hearts hardened. But we cannot [...] we see,

we know and we appeal to God Almighty for justice.33

In other publications Boissevain wrote that the Dutch press had the task
of publishing the Boer side of the story so that this information would be
preserved.>* A colleague of Boissevain, N. van Harpen of the Amsterdamsche
Courant, even argued that this would furnish future historians with material
that supported the Boers.>> Many journalists took this task seriously and until
the end of the war they published sources coming from the Boers. By doing
so they structurally created a biased image of events in South Africa in which
the heroic suffering of the republics was contrasted with the corrupt efforts of
‘perfidious Albion’ to add that part of the world to its empire.36
This moralised view of the South African War fitted a patriotic
discourse on the Netherlands and its position in the world. One of the
reasons of the popularity of the Boers was that they were seen as underdogs,
who bravely fought against a much stronger enemy. Such heroism appealed
to many people in the Netherlands who feared being overrun by the great
powers.3” Moreover, it fitted the national self-image of the Dutch as champions
of international law. In this sense there was some ambivalence too. The
government had not invited the Boer republics to the 1899 Peace Conference
in The Hague because it feared that Britain would boycott the event otherwise.
This decision caused some opposition in the press, but in general most editors
supported this solid piece of Realpolitik from the Minister of Foreign Affairs.3®
The South African crisis also prompted comparisons with Dutch
expansion in the East Indies. The resemblance to the war in Aceh was
particularly striking because the Dutch colonial army fought against stubborn
opponents who resorted to guerrilla tactics, just like the Boers. In 1900
and 1901 the Socialist newspaper Het Volk attacked Boissevain because he
condemned the war in South Africa, while at the same time supporting the
Dutch campaign in Aceh. According to the editors of Het Volk both conflicts
were caused by high level capitalism — making distinctions was hypocritical. In
October and November 1901 Boissevain wrote several fulminating editorials
to counter this allegation, not only because he was hurt personally, but also
to defend the ‘honour of the country’. He argued that, contrary to the British

33 Ibid, 9. 36 Foran analysis of the debate see: J.J.V.

34 Charles Boissevain, ‘Van dag tot dag’, Algemeen Kuitenbrouwer, War of Words, chapters 5 and 6.
Handelsblad 9 December 1899. 37 Schutte, Nederland en de Afrikaners, 205.

35 Nederland - Zuid-Afrika ten voordeele van het 38 M. Kuitenbrouwer, Nederland en de opkomst, 145-
Roode Kruis in de Zuid-Afrikaansche Republieken 146 and 178-180.

(Amsterdam 1899).

1

YIMNOYANILINA

w

9

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



ARTIKEL - ARTICLE

‘servants of Mammon’ who started the war in South Africa against the good
citizens of the Boer republics out of lust for profits, the Dutch had been forced
to take action after continuous provocations by the indigenous rulers of Aceh
who supported piracy and slave trade and had conspired against Dutch rule
in the region.39 Such comments show how Boissevain incorporated the South
African War into his worldview. For him neutrality towards great power
politics was not a problem in this respect, on the contrary it provided the
Dutch with the moral high ground.

‘A campaign of the pen’: the ANV press office and Dutch journalism

Apart from these elevated views however, journalists in the Netherlands also
lamented the downside to their limited information network. These worries
fitted a more general feeling of concern about how Dutch news was presented
by the foreign press, which was already present in the newspaper profession in
the 1890s. Particularly the coverage of colonial wars in the Dutch East Indies
was considered to be harmful. British newspapers for example, had criticised
the Lombok expedition of 1894 that caused a numerous casualties among the
local population. In 1897 several members of the Nederlandsche Journalistenkring
[Dutch Circle of Journalists, hereafter Njk] discussed this issue, denouncing
the ‘outrageous and most insulting falsehoods’ about the Dutch colonial

army that had appeared in the Pall Mall Gazette. Although newspapers in the
Netherlands wrote articles to dispel these reports, they had little influence
because the foreign press did not make much use of Dutch sources. ‘The
section “the Netherlands” in foreign periodicals is like a clown in a circus’.4°
Several members of the NJK proposed to structurally monitor international
newspapers, using Dutch correspondents abroad as agents.*’'

This plan was part of a wider effort to professionalise the Njk and turn
it into a trade union. Remarkably one of the fiercest critics of this initiative
was Boissevain, who was president of the NJK between 1895 and 1898. He
argued that the organisation primarily fulfilled a social function which would
be endangered by professionalisation.** These views were not shared by the
majority of members who voted in favour of a plan to reform the Njk. After
the society’s constitution had changed in 1900 the most significant success
was a campaign for better working conditions for journalists.*> To improve
the international reputation of the Dutch press, the NJK started to host foreign
journalists who came to the Netherlands to cover major events, starting with

39 Ibid.,192-193. 41 Ibid.
40 Maandelijksche Mededeelingen van het bestuur den 42 Maandelijksche Mededeelingen 13 (October 1897).
Nederlandschen Journalisten Kring 8 (May 1897). 43 Wiffjes, Journalistiek in Nederland, 8o.



Queen Wilhelmina’s coronation in 1898.44 In the years that followed the same
happened during other royal events and the Peace Conferences in The Hague.
However, for each event a special committee was installed, so these activities
remained incidental. Plans for more structural activities to influence the
foreign press did not resurface in the periodical of the NJK.

This might explain why there was relatively little attention given
to South Africa within the NJK between 1899 and 1902, although there was
widespread sympathy for the Boers amongst its members. During a general
meeting in 1900 for example, Boissevain was praised for his articles on behalf
of the Boers.*> Acknowledging these sentiments, the executive committee
reported that it tried to take action on behalf of the republics where it could.
In 1899 the NJK sent a ‘confidential letter’ to the most ‘influential newspapers’
in the Netherlands urging the editors to be careful with publications about
possible strategies of the Boers because that information could be used by
the British.*° In addition, special press cards were issued to Dutch reporters
who went to the war zone.*’ In December 1900, the Amsterdam branch
of the NJK helped to stage the hugely popular visit of Paul Kruger to the
city and published several speeches.48 There was a limit to such initiatives
however, because the executive committee of the NJk did not want to break
with ‘international courteousness’. In this way it complied with the policy of
neutrality of the Dutch government. As a result, a plan to send an official letter
of approval to journalists in Britain who supported the Boers (the same people
Boissevain praised in his publications) was cancelled.*?

The neutral position of the NJk remained in force throughout the war,
as is illustrated by another example. In February 1901 the local branch in The
Hague, with financial support from the government, organised the reception
of representatives of the foreign press who covered the wedding of Queen
Wilhelmina and Prince Hendrik. In the report on this event it was noted
how several British journalists had expected a “boorish’ welcome from their
colleagues in the Netherlands due to the ongoing war in South Africa. The
organisers wrote however, that political issues were avoided and that there was
a fraternal atmosphere, which the visiting journalists publicly acknowledged.
According to the report, this greatly contributed to the good image of Dutch
journalism abroad.>° The civil tone was quite different from statements in the

44 Maandelijksche Mededeelingen 21 (February 1899). 47 Maandelijksche Mededeelingen 27 (December
45 Ibid. 27 (December 1900). 1900).
46 This action was taken on the instigation of the 48 Ibid. 28 (September 1901).

secretary of the NzAv. Paul den Tex to H.J. Kiewiet 49 Ibid. 27 (December 1900).

de Jonge, 15 November 1899. National Archives 50 Ibid. 28 (September 1901).

of South Africa (NAsA), Pretoria. Collection W.J.

Leyds (LEY) 808.

YIMNOYANILINA

-
H
=)

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



ARTIKEL - ARTICLE

newspapers. Apparently the interests of the NJK were best served by good ties
with their British colleagues and as a result it did not become a propagandistic
institution to support the ‘kinsmen’ in South Africa.

To some extent the dilemma of neutrality was familiar to Dutch pro-
Boer organisations. Many members of the NzAv and the ANV belonged to the
political and intellectual elites who did not want to embarrass the government
(and themselves) by making too radical statements against the British.>' On
the other hand however, propaganda for the Boers remained a priority of these
societies. During the course of 1899, this became increasingly important as
British printing presses started producing numerous publications against the
republics in wake of the war.

In this respect the lack of an institution that could distribute pro-

Boer material internationally was clearly felt, for example by Willem Leyds,

a Dutchman who was the main diplomatic representative of the Transvaal in
Europe. He was a pivot in the European network of the Boer republics and
played a crucial role in the propaganda campaign.>” As most material appeared
in the Dutch language, he needed help to make it available to other countries.
In October 1899 H.J. Kiewiet de Jonge, the secretary of the ANV, wrote to Leyds
about his plans to set up a press office, which were received enthusiastically.>>
The ANV press office became an important link in Leyds’s international
campaign. Moreover it was the first organisation to propagate the interests of
the Dutch ‘race’ in the foreign press.

In its first year the press office published some successful pamphlets
(amongst others, Boissevain’s pamphlet against the British press that was
distributed in Britain and the United States). Initially the organisation was
rather ad hoc, however. Kiewiet de Jonge constantly complained about a lack
of money and human resources. Volunteers worked only briefly for the press
office and some of them were completely incompetent.>* To some extent these
problems were solved in the autumn of 1900 when Frederik Rompel arrived in
the Netherlands. Previously this Dutch journalist had worked for De Volksstem
in Pretoria and left South Africa after the British occupied the town. Rompel
wanted to contribute to the pro-Boer propaganda campaign in Europe and

NzAV Jaarverslag 1895-1896 (Amsterdam 1896) der Buren in Deutschland, Frankreich und den

15, W. Otterspeer, ‘Boeren en academici. De Niederlanden wiihrend des Burenkrieges (Miinster
Leidse universiteit en het enthousiasme voor de 1973) passim.

Zuidafrikaanse Boeren rond de eeuwwisseling’, 53 Foran overview of the history of the ANV press
De Negentiende Eeuw 15 (1991) 203-221. office see: Kréll, Die internationale Buren-Agitation,
L. van Niekerk, Kruger se Regterhand. 'N Biografie 176-196; J.).V. Kuitenbrouwer, War of Words,

van dr. W,J. Leyds (Pretoria 1985) passim; and Ulrich chapter 4.

Kroll, Die internationale Buren-Agitation, 1899-1902, 54 H.J. Kiewiet de Jonge to Willem Leyds, 15 May
Haltung der Offentlichkeit und Agitation zugunsten 1900. Dutch National Archive, The Hague (NL-

HaNA), Leyds, 2.21.105, inv.nr. 51.



took over the day-to-day management of the ANV press office. He attempted
to professionalise it using his journalistic skills. During the following years
Rompel wrote a number of pamphlets and articles that were published in
several Dutch newspapers. In addition, he extended the activities of the press
office, providing a more systematic flow of information in the form of daily
circulars with the most important news about the Boers that were spread
throughout Europe in several languages.

In addition the ANV press office established contact with
correspondents in several countries. The main focus seems to have been on
Britain as propaganda there could have a direct impact on the war in South
Africa. From the beginning the ANV press office corresponded with several
opinion makers who opposed the war, such as the journalist William Stead,
but this only led to incidental projects and publications. Kiewiet de Jonge
thought that a more structural network would help to turn the public opinion
in Britain against the conflict, which would force the government to pull back
the army. In the summer of 1901 he visited London in order to speak to British
anti-war activists, among them M. van Beek, a Dutch translator. Van Beek
became a liaison of the ANV in London, co-ordinating the publication of Dutch
pamphlets in English and reporting to the Dordrecht office about the anti-war
campaign in Britain. He was careful however, to keep his affiliation with the
ANV secret as he feared that he would become the target of a jingoist mob.>>

All in all, the ANV press office became a prominent institution within
the pro-Boer propaganda campaign and received funding from both the NzAv
and Leyds until the end of the war. However it is hard to assess the actual
effect of its activities between 1899 and 1902. First of all, the direct impact
in the Netherlands seems to have been limited. As has been mentioned,
several articles written by Rompel appeared in the national press, butitis not
clear how many. There are also indications that on several occasions Dutch
newspaper editors declined material offered by the ANV, indicating that they
could obtain enough sources themselves.>° The international impact is even
more difficult to measure. Kiewiet de Jonge was aware of the official Dutch
policy of neutrality and as a result he was secretive about his propaganda
activities. The press office sent circulars to newspapers with the explicit
request to keep them anonymous. Therefore it is hard to assess to what extent
this information was actually published. In addition, much of the material
that the ANV distributed seems to have been ‘second hand’, meaning that it was
taken from other periodicals.””

55 For the extensive correspondence between Van 56 Editor NRC to [H.). Kiewiet de Jonge], 10

Beek and Kiewiet de Jonge: NASA, LEY 821-822. November 1900; A.G. Boissevain to H.J. Kiewiet

de Jonge, 19 November 1900. NASA, LEY 809.

57 Kroll, Die internationale Buren-Agitation, 191-196.

YIMNOYANILINA

-—
N
w

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



58
59

ARTIKEL - ARTICLE

All things considered, the ANV press office probably did not have much
actual effect. Despite Rompel’s hard work funds remained limited, which
hampered further professionalisation, and he depended on an informal
network of correspondents. Nevertheless, there was a lot of goodwill amongst
Dutch contemporaries for the work of the press office, which was meant to
fill an important institutional gap in the nation’s information networks. In
its efforts to bypass the limits of neutrality during the South African War, it
made information that would serve the national interest known to the world.
In a sense the ANV was doing what the pro-reform members of the NJK had
been advocating in 1897. Therefore from the start the work of the ANV was
applauded in newspapers, such as in an editorial that appeared in the Nieuwe
Rotterdamsche Courant that praised it as ‘A campaign of the pe >.5% Such praise
was probably one of the reasons for the ANV to continue with the press office
after the South African War ended in June 1902.

The ANV London office after 1902

Six months after the Peace of Vereeniging, Kiewiet de Jonge wrote a letter

to Leyds in which he explained that he thought that there was a continuing
need for his press office, even though the Boer republics had officially been
annexed by the British Empire.>? Leyds agreed and pledged to fund the office
from the remains of the money that he had gathered during the South African
War.®° Initially the chief priority remained helping the Afrikaners. As their
infrastructure had largely been destroyed by the British, Dutch-language
newspapers in South Africa could not afford to employ correspondents.
Therefore the press office in Dordrecht acted as their liaison in Europe. Rompel
wrote weekly circulars about European news for the Afrikaners and reports
about South African affairs for media in Europe. In this way he became a pivot
in the information network between the Netherlands and South Africa.

In addition, the link with London remained in operation. As the
Afrikaners had become subjects of the British Empire they needed press
representatives in the imperial metropolis, the ANV argued. Their most
important task was to monitor newspapers for articles that could harm
Afrikaner interests and to write letters to editors to correct these views. Even
though emotions had cooled somewhat after the war had ended, secrecy was
still considered to be a necessity. If the London press were to find out that the
ANV wWas paying the correspondents, they probably would refuse their letters.

NRC 16 March 1900. 60 For an overview of how Leyds spent his funds,
H.J. Kiewiet de Jonge to Willem Leyds, 14 see: Van Niekerk, Kruger se Regterhand, 317-327.
December1902. NL-HaNA, Leyds, 2.21.105, inv.nr.

51.



61

In the course of 1903 the main agent, Van Beek, proved to be increasingly
unreliable in this respect. After several public controversies, Rompel
terminated all contact with him in November 190 5.61

Despite this disappointing experience, the activities in London were
continued. After the Van Beek affair Rompel approached Cornelis Thieme, the
correspondent of the Dutch newspaper the Nieuwe Courant. It seems that he
also did not live up to expectations and, although he continued to do irregular
work for the ANV, the press office sought to replace him. In 1907 Rompel came
in touch with Jacob Reyneke van Stuwe, just the man the ANV had been looking
for. Reyneke van Stuwe had moved to the Transvaal in 1897 and worked for
the Dutch railway company. In 1899 he volunteered for the Boer army and
initially served as a guard on the railway lines. During the British advance he
joined the forces in the field and became secretary to General Louis Botha,
whom he served until the very end of hostilities in May 1902. After returning
to the Netherlands he started his career as a journalist and, with the help of his
famous brother-in-law, the writer Willem Kloos, found work at the newspaper
Het Vaderland. Reyneke van Stuwe was able to persuade his employers to
make him correspondent in London, a position he used as a cover to hide his
affiliation to the ANV when he went to Britain.

The arrival of Reyneke van Stuwe had a positive effect on the activities
of the London office of the ANv. He started writing regular reports on the
coverage of South African affairs in British media — including newspapers and
other publications — which Rompel added to his circulars to the Afrikaner
press. Reyneke van Stuwe also continued to send letters to British newspapers
to provide counterweight to articles that harmed Afrikaner interests. Upon
arrival he became member of the National Liberal Club, which, in addition to a
good library, provided him with access to a network of politicians and opinion
makers, and also an opportunity to strengthen his contacts with the Dutch
community in London, many of whom were members.®” As with the previous
activities of the ANV, it is hard to measure the actual effects of Reyneke van
Stuwe’s work. In a letter to Louis Botha from October 1908 he wrote positively
about his first achievements, boasting that via his informal contacts he was
able to exert more influence than would have been possible in an official
function for the Afrikaner party. %3 Nonetheless Reyneke van Stuwe was
involved in the attempts of the ANV to professionalise the press office in order
to strengthen the international information network of the Netherlands.

Even before the arrival of Reyneke van Stuwe, Kiewiet de Jonge
had started thinking about ways to broaden the activities of ANV agents in

F. Rompel to H.J. Kiewiet de Jonge, 14 November 63 J.E.A.Reyneke van Stuwe to L. Botha, 28 October

1905. NASA, LEY 820. 1908. NASA, LEY 806.

62 J.E.A.Reyneke van Stuwe to F. Rompel, 28 and 30

January 1908. NASA, LEY 806.

YIMNOYANILINA

-
N
V]

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



ARTIKEL - ARTICLE

A
J.E.AA. Reyneke van Stuwe, 1910.

Central Bureau for Genealogy, The Hague.



London in order to serve the interests of the Netherlands. In 1906 he asked
Thieme to write some letters dispelling ‘nonsense about the Netherlands’,
such as rumours that fishermen in Hoek van Holland had robbed the body of
awoman who had fallen of a ship or that the Dutch were preparing a law to
ban foreign hot air balloons from landing on national territory. The private
life of Queen Wilhelmina was also a hot topic, as the foreign yellow press
regularly reported that her marriage with Prince Hendrik was unhappy —an
allegation that the press office wanted to refute. According to Thieme’s reports
most attention was given to ‘nonsense’ about the Dutch East Indies. In 1906
he defended the Dutch colonial army after a violent expedition on the island
Bali (resulting in a mass suicide of the local prince and his followers), which
was condemned as ‘barbaric’ in several British newspapers.64 Reyneke van
Stuwe was also involved in writing articles to counter critics of Dutch colonial
policy who published in British media, such as J.F. Scheltema, who denounced
Dutch rule in the East Indies as exploitative. In 1908 Reyneke van Stuwe and
Thieme edited an article by the Dutch journalist H. Doeff who argued against
Scheltema and offered it to The Times.®>

Although it remains hard to assess the actual results of these
experiments by the ANV, there are indications that they were noted in the
Netherlands. On several occasions in the 1900s Dutch newspapers published
editorials about ‘incorrect’ coverage of the Netherlands in the foreign media.
Several of these publications praised the ANV press office as the most able
institution to solve this problem.66 Rompel also received personal letters from
journalists expressing their appreciation, such as from Charles Boissevain who
wrote that the ANV was doing ‘valuable’ work.”’ Aside from these incidental
compliments however, there is no indication that newspapers were willing to
investin an institution that could influence foreign periodicals in a sustained
way.

There seems to have been more substantial interest from the
government. Both the departments of Colonies and Foreign Affairs
corresponded with the ANV about its efforts to counter critics of Dutch colonial
policy. These efforts were applauded by high-ranking officials such as the
Minister of Colonies in 1906.68 In 1909 the department for Foreign Affairs
announced that it would appoint one administrator to keep an eye on the

64 Zuid-Afrikahuis (zA), collectie VIII. Persbureau 66 Cuttings from: De Nieuwe Courant 17 November

65

1899-1914. ANV |; NASA, LEY 816, part |: B.

van het Algemeen Nederlands Verbond (ANV), 1906; Algemeen Handelsblad 26 November 1906;

NRC 2 December 1906; Nieuws van den Dag, 5

File F. NAsA, LEY 816. Apparently, in 1909 an editor October1907. In: zA viui, ANV | (1).
of The Times promised to publish it, but | have 67 Charles Boissevain to F. Rompel, 13 February 1909.
found no evidence that this actually happened. NASA, LEY 816.

68 D.Fockto HJ. Kiewiet de Jonge, 19 January 1906.

NASA, LEY 816.

YIMNOYANILINA

N
S

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



ARTIKEL - ARTICLE

coverage of the Netherlands and its colonies in the foreign press. In a letter to
Kiewiet de Jonge, Reyneke van Stuwe noted that it was a good plan, but that
this task would be impossible for just one person. He argued for a network of
Dutch agents in foreign countries and urged the ANV to apply for a subsidy to
organise this — he also added that he would be interested in this job as he could
use some extra income.®?

In the years following Kiewiet de Jonge met government officials to
discuss this plan at several times, but it did not lead to lasting co-operation.
One of the reasons was that the government was reluctant to openly support
the press office from fear of compromising Dutch neutrality.”° The failure of
the ANV to secure structural external funds for its propaganda activities led to
financial problems after 1910 when the money it had raised during the South
African War ran out.”' Another blow was the departure of Rompel, who in
1913 returned to South Africa where he became an influential opinion maker.
Initially Reyneke van Stuwe took over his tasks but in March 1914 he reported
that he could not make ends meet with the money he was receiving from the
ANV and he had to look for other jobs as well.”> As a result of the financial and
personnel problems the ANV press office scaled down its activities on the eve of
the First World War.

The demise of the ANV press office however, did not mean the end
of attempts to influence the coverage of Dutch and colonial affairs in the
foreign press. In his book about the department of Colonial Affairs Bob
de Graaff provides an inventory of the (semi-)official bodies that received
financial support from the Dutch government for their attempts to improve
the international reputation of the Netherlands, the colonial policy in
particular, during the interwar years. He considers the ANV press office as
the forerunner of these initiatives.”> There seems to have been a significant
continuity in the personal involvement of Kiewiet de Jonge as he and his son
were commissioned by the government to supervise the activities of a new
press organisation that was set up in the 1920s, a bureau ran by F.J.W. Drion.”*
These semi-official activities came to an end in 1934 with the establishment of
a formal public information service (Regeerings Persdienst) by the department of
Foreign Affairs.

69 J.E.A.Reyneke van Stuwe to H.J. Kiewiet de Jonge, 71 Attempts of Kiewiet de Jonge to obtain funding in

70

17 October 1909. NASA, LEY 816; ).E.A. Reyneke
van Stuwe to H.J. Kiewiet de Jonge, 24 November

1909. NASA, LEY 806.

South Africa also failed. H.J. Kiewiet de Jonge to
the Wallach brothers, 28 November 1913. NASA,

LEY 808.

Bob de Graaff, ‘Kalm temidden van de woeste 72 ).E.A.Reyneke van Stuwe to H.J. Kiewiet de Jonge,
golven’. Het ministerie van kolonién en zijn 27 March 1914. NASA, LEY 806.
taakomgeving, 1912-1940 (The Hague 1997) 577-578. 73 De Graaff, ‘Kalm temidden van de woeste golven’,
chapter 26.
74 Ibid., 584.



Reyneke van Stuwe remained involved in these activities. Apart from
his work as literary critic and correspondent for Algemeen Handelsblad’>, he
continued to co-operate with Kiewiet de Jonge. During the First World War
he analysed articles about the Netherlands in British newspapers and co-
ordinated aid to Flemish refugees.76 In the 1920s he was connected to the
Drion bureau, acting as a ‘silent press-attaché’ together with the historian
Pieter Geyl.”” After his retirement as a journalist in 1938 he remained
in London and during the Second World War he worked for the Dutch
government in exile, co-ordinating war artists.”® Journalism and propaganda
were inseparable throughout his career.

Conclusion

The analysis of the Dutch pro-Boer propaganda campaign provides new
perspectives on the history of the press in the Netherlands. Until now the
main focus of historians has been on the domestic aspects of the journalistic
profession around 1900. Looking at the reactions to the outbreak of the

South African War however, it is clear that journalists also reflected on their
international position and were confronted with the fundamental dilemma
of the status of the Netherlands as a small nation with large overseas

interests. Following the premise of the New Imperial History, this shows that
international matters, in the context of Modern Imperialism, had an impact on
the Netherlands. In this case it contributed to awareness of the mechanisms of
the modern press.

Firstly this was a moral issue. The start of the uneven struggle between
the Boer republics and the British Empire provoked outrage amongst a great
number of journalists. Charles Boissevain, one of the most active supporters
of the Boers, announced that it was his task to make the story of the ‘kinsmen’
in South Africa known to the world. In the years that followed he and his
colleagues published extensively about the heroism of the Boers and the
wickedness of the British. This biased view fitted a wider discourse about the
reputation of the Netherlands as a champion of international law and a benign
colonial power in the Dutch East Indies. The status as a small power provided
patriotic Dutch opinion makers with the moral high ground.

75 G. Langendorff, Brieven van J.E.A. Reyneke van 77  De Graaff, ‘Kalm temidden van de woeste golven’,
Stuwe (1876-1962) uit Zuid-Afrika (MA thesis Dutch 578.
literature, University of Leiden 2002) 44-45. 78 W.H.Vroom, “De overheid geve ook den

76 Reyneke van Stuwe reported about these kunstenaar zijn oorlogstaak”. De war artists van

activities in several letters he sent to Kiewiet de de Nederlandse regering in Londen’, Bulletin van

Jonge between 1915 and 1917. NASA, LEY 806. het Rijksmuseum 38 (1990) 99-122.

YIMNOYANILINA

-t
N
©

’

¢ AVYM 43dVdSMIN V



ARTIKEL - ARTICLE

In addition the South African crisis also put the focus on the
disadvantages of the international position of the Dutch press and its
information networks. Journalists in the Netherlands noted that they had
two problems: they depended on foreign press agencies and had few means
to influence foreign newspapers. In the 1890s this situation had prompted
a debate within the journalists’ union NJK, but little was done to address it.
After the start of the South African War, the journalists’ union stuck to its
policy of neutrality. In contrast, pro-Boer organisations set up institutions
to form an international propaganda network, such as the ANV press office.
Contemporaries in the Netherlands applauded the organisation as the first
institution that tried to influence foreign media in a sustained manner.

The interwar years saw the establishment of institutions that showed great
continuity with the ANV press office, not least because individuals like Kiewiet
de Jonge remained involved. Therefore it can be argued that the press office has
had lasting effects on the Dutch information networks.

One of the reasons that the ANV press office not has been thoroughly
researched by Dutch press historians might be that, apart from words of praise,
journalists working for newspapers seem to have been scarcely involved.

This however, does obscure the position of people like Rompel and Reyneke
van Stuwe. These men, who had a background as professional journalists,
were actively making propaganda, setting up transnational networks that
facilitated the flow of information that supported Dutch interests. As I have
indicated in this article, these activities had an impact on the contemporary
debate about the press in the Netherlands. More research is needed to map
out the Dutch overseas information networks and to better understand

the position of the people who were involved in them. In this respect the
metropolitan coverage of the Dutch East Indies looks promising as Dutch
opinion makers constantly worried about the reputation of the Netherlands
as a benign colonial power. New research can teach us how the Dutch press
was affected by the complex international status of the Netherlands as a small
nation with a big empire.

Vincent Kuitenbrouwer (1978) works as a lecturer at the History Department,
University of Amsterdam. He is specialised in imperial culture in the Netherlands. His
new research-project focuses on the coverage of colonial affairs in Dutch newspapers.
Recent publications include: War of Words: Dutch Pro-Boer Propaganda and the South
African War (1899-1902) (Amsterdam 2012); ‘De geografie van de stamverwantschap.
Op zoek naar Nederlandse plaatsen van herinnering in Zuid-Afrika’, Tijdschrift voor
Geschiedenis 124:3 (2011) 334-349; ‘Songs of an Imperial Underdog: Imperialism and
Popular Culture in the Netherlands, 1870-1960’, in: ].M. MacKenzie (ed.), European
Empires and the People: Popular Responses to Imperialism in France, Britain, the Netherlands,

Belgium, Germany and Italy (Manchester 2011). E-mail: j.j.v.kuitenbrouwer@uva.nl.



