
UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

IE-Ireland: Jury determines public broadcaster 35% liable for defamatory
comments made during programme

Ó Fathaigh, R.

Publication date
2018
Document Version
Final published version
Published in
IRIS

Link to publication

Citation for published version (APA):
Ó Fathaigh, R. (2018). IE-Ireland: Jury determines public broadcaster 35% liable for
defamatory comments made during programme. IRIS, 2018(9), 21. Article 25.
http://merlin.obs.coe.int/iris/2018/9/article25.en.html

General rights
It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)
and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open
content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations
If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please
let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material
inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter
to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, P.O. Box 19185, 1000 GD Amsterdam, The Netherlands.
You will be contacted as soon as possible.

Download date:10 Apr 2026

https://handle.uba.uva.nl/personal/pure/en/publications/ieireland-jury-determines-public-broadcaster-35-liable-for-defamatory-comments-made-during-programme(ac288c96-100d-4c92-91d1-d02f93315ae3).html
http://merlin.obs.coe.int/iris/2018/9/article25.en.html


IRIS 2018-9/25

IE-Ireland:Jury determines public broadcaster 35% liable for defamatory comments
made during programme

On 21 June 2018, the important High Court judgment in Kehoe v. RTÉ was published, which held that a jury in
a defamation trial may apportion liability between a broadcaster and a programme contributor, even where the
contributor is not a party to the case.

The case concerned Nicky Kehoe, a member of the Irish political party Sinn Féin, and a former elected local
official. The case centred on an October 2015 edition of the current affairs programme ‘Saturday with Claire Byrne’
broadcast live by the public broadcaster RTÉ. The edition at issue featured the presenter and two contributors,
namely Joe Costello, a Labour Party member of parliament, and Eoin Ó Broin, a Sinn Féin elected local official.
During the programme, the Labour Party politician, Mr Costello, claimed that a member of an illegal organisation,
the IRA army council, was directing Sinn Féin councillors on Dublin City Council on how to vote. Mr Costello did not
name Mr Kehoe, but the Sinn Féin politician, Mr Ó Broin, named Mr Kehoe as the person to whom Mr Costello was
referring, and challenged Mr Costello about his remarks, describing them as outrageous and bizarre.

Following the broadcast, Mr Kehoe initiated defamation proceedings against RTÉ, but not against the Labour Party
politician. The defamation action was heard by a High Court judge and jury in early 2018. Notably, as it was
now over two years since the broadcast, any action against the Labour Party politician became “statute barred”
under section 38(1) of the Defamation Act 2009, which puts a two-year limit on initiating defamation actions.
Before the question was put to the jury of whether the programme was defamatory, and if any damages should
be awarded, RTÉ put forward a novel submission in the High Court. RTÉ argued that the Labour Party politician
should be considered a “concurrent wrongdoer” under section 35(1)(i) of the Civil Liability Act 1963, which allows
the apportionment of liability to concurrent wrongdoers, even where a claim against one wrongdoer is “statute
barred”. In other words, even though the plaintiff had not sued the Labour Party politician, and such a claim
could no longer be initiated, he should be considered a concurrent wrongdoer along with RTÉ, as he had made the
comments at issue. As such, it should be open to the jury to determine whether RTÉ was liable for only a certain
percentage of any damages that may be awarded.

In the High Court judgment delivered on 21 February 2018, Mr Justice Barton agreed with RTÉ’s submission, and
held that the Labour Party politician “could have been joined as a co-defendant in these proceedings as an alleged
concurrent wrongdoer and that if the statements are found to be defamatory his would have been a liability as
such”. Thus, RTÉ was entitled to plead “contributory negligence” in reduction of any award of damages made by
the jury. Following this judgment, the jury delivered its verdict on 26 February 2018, and found that the programme
had been defamatory, and assessed damages at EUR 10 000. However, the jury also held that RTÉ should only be
held liable for 35% of the damages, which meant RTÉ was liable for EUR 3 500 in damages.

This was one of the lowest defamation awards made against a media defendant in Ireland.

• Kehoe v. Raidió Teilifís Éireann [2018] IEHC 340, 21 June 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19253

EN

Ronan Ó Fathaigh

Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19253

