UNIVERSITY OF AMSTERDAM
X

UVA-DARE (Digital Academic Repository)

De leugen regeert weer in Moskou
de Jong, B.M.

Published in:
Internationale Spectator

Link to publication

Citation for published version (APA):
de Jong, B. (2009). De leugen regeert weer in Moskou. Internationale Spectator, 63(2), 87-90.

General rights
It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s),
other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating
your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask
the Library: http://uba.uva.nl/en/contact, or a letter to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam,
The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.

UVA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (http.//dare.uva.nl)

Download date: 22 Aug 2018


http://dare.uva.nl/personal/pure/en/publications/de-leugen-regeert-weer-in-moskou(346074bd-8214-42c1-b47a-29240c826900).html

De leugen regeert weer in Moskou

De voormalige Sovjetunie was een politiek systeem
dat op de leugen was gebaseerd. De overheid in dat
land vervalste de politieke werkelijkheid stelselma-
tig, onder andere door een verstikkende censuur, die
beoogde een pseudo-democratische fagade te creéren
waar in feite een dictatuur was. Een enkel voorbeeld
volstaat. De massamoord op ruim 20.000 Poolse
officieren die in 1940 door Stalins geheime poli-

tie NKVD in Katyn en enkele andere plaatsen was
gepleegd, is tot eind jaren 80 ontkend en werd altijd
nazi-Duitsland in de schoenen geschoven.!

Een ander voorbeeld betreft de unierepubliecken
van de USSR. Een apart artikel in de grondwet er-
kende formeel het recht op afscheiding van uniere-
publieken van de USSR, dit om de illusie in stand
te houden dat zij op basis van vrijwilligheid tot de
‘federatie’ waren toegetreden. Dit recht op afschei-
ding was een papieren recht. Ieder die werkelijk
afscheiding nastreefde, van bijvoorbeeld Oekraine of
een van de Baltische republieken, kreeg met de KGB
te maken of met allerlei andere vormen van intimi-
datie en repressie. Dat de heerschappij van de leugen
de sovjetmaatschappij in vérgaande mate had aange-
tast, werd ook door sommige leden van de politicke
elite van de USSR opgemerkt. Zo meende de KGB-
generaal Nikolaj Leonov in zijn memoires uit 1994 dat
de alomtegenwoordigheid van de ‘leugen’ een van de
belangrijkste redenen was voor de ondergang van de
Sovjetunie. Hij zei daarover:

‘[De leugen] had ongemerkt alle porién van ons le-
ven verstikt, zij had zich veranderd in een kanker van
ons bloed en had onze geest gedood. De leugen leeft
ook in andere samenlevingen, bij andere volkeren,
maar daar sluimert zij, zoals een tuberculosebacil in
een gezond organisme. [...] De leugen had zich als
een vuur meester gemaakt van ons maatschappelijk
leven, was een bijna onvervreemdbaar deel geworden
van ons nationaal bewustzijn. Zij had onze literatuur
en kunst volledig aangetast en onze journalistiek
geruineerd. Zij was de belangrijkste omgangsvorm
tussen leiders en volk en blijft dat tot op de dag van
vandaag.”

De systematische, van overheidswege gepropa-
geerde leugen is vandaag de dag opnieuw een we-
zenlijk kenmerk van de Russische politiek. Onder
Michail Gorbatsjov en Boris Jeltsin was de leugen op
de terugtocht, maar sinds het aan de macht komen

Jaargang 63 nr. 2 [l Februari 2009

van Vladimir Poetin in 2000 is zij opnieuw de ‘be-
langrijkste omgangsvorm tussen leiders en volk’ in
Rusland geworden.

Een basisvoorwaarde voor het bereiken van deze
toestand was dat onathankelijke media — vooral
televisiezenders, zoals de kritische zender NT'V —
aan banden werden gelegd. Dat kon door media in
staatshanden te doen overgaan of ervoor te zorgen
dat zij in handen kwamen van personen of bedrijven
die dichtbij het Kremlin stonden. Daarmee is Poetin
vrijwel onmiddellijk na zijn officiéle aantreden als
president begonnen. Ook de schriftelijke media wer-
den onder Poetin niet ongemoeid gelaten. De staat
heeft een monopolie op de nieuwsvoorziening en
bezit ongeveer 80 procent van alle gedrukte media.’®
De bjj die overnames door het Kremlin gevolgde
tactiek kwam neer op ondoorzichtige juridische pro-
cedures en diverse vormen van pressie en intimidatie.
De onder controle gebrachte media werden de afge-
lopen jaren onder meer gebruikt om tijdens verkie-
zingen kandidaten aan wie het Kremlin de voorkeur
gaf, uitvoerig aan bod te laten komen en eventuele
oppositiekandidaten, als die er al zijn, dood te zwij-
gen of in diskrediet te brengen.

Ook zijn de Russische media onder Poetin ge-
bruikt voor een systematische xenofobische cam-
pagne, die vooral gericht was tegen de Verenigde
Staten en Amerikaanse ‘vazalstaten’ als Oekraine en
Georgié. Volgens Ruslandkenner Vladimir Shlapen-
tokh had die campagne vooral tot doel de Russi-
sche bevolking te mobiliseren tegen een grotendeels
denkbeeldig extern gevaar, om aldus de interne
cohesie van de Russische staat te vergroten. Bij de
beheersing van de media door het Kremlin speelt
ongetwijfeld ook de zelfcensuur door journalisten
een grote rol. Dat verschijnsel was ook uit de sovjet-
tijd bekend en hield in dat journalisten anticipeerden
op de wensen van de overheid ten aanzien van wat de
media mochten berichten en wat niet.

Democratie als drogbeeld

Het Kremlin wil, net als voorheen bij de sovjetlei-
ders het geval was, véér alles de indruk wekken dat
het politieke systeem in Rusland een democratie is.
Daartoe stelt men ook bijvoorbeeld tijdens verkiezin-
gen alles in het werk. Tegelijkertijd is de Russische
overheid voortdurend bezig democratische principes

87



met voeten te treden. Ongewenste kandidaten voor
het presidentschap of voor een zetel in de Staats-
doema wordt de registratie als kandidaat wegens
een verkeerd detail in het ingevulde formulier of om
een andere willekeurige reden onmogelijk gemaakt.
Anderen worden via dubieuze gerechtelijke procedu-
res of allerlei vormen van intimidatie van deelname
aan verkiezingen uitgesloten. Creatieve vormen van
‘politieke technologie’, zoals de Russische term luidt,
zijn bij verkiezingen aan de orde van de dag. Met
steun van het Kremlin worden pseudo-oppositiepar-
tijen opgericht, die als enig doel lijken te hebben dat
zij stemmen bij de echte oppositie weghalen. Verkie-
zingsbijeenkomsten worden verstoord, geboekte za-
len worden op het laatste moment niet toegankelijk
verklaard en soms minuscule demonstraties worden
met een overmacht aan politie uit elkaar geslagen.
Als laatste redmiddel is er dan ook altijd nog de
mogelijkheid de verkiezingsuitslagen rechtstreeks

te vervalsen.’ Percentages van ruim 90% van de
stemmen, soms bijna 100%, die door het Kremlin
gesponsorde partijen of kandidaten bij recente ver-
kiezingen in diverse republieken behaalden, onder
andere in de onrustige Noord-Kaukasus, zijn in dat
opzicht natuurlijk zeer verdacht.

Het is dus geen wonder dat verkiezingen voor de
Staatsdoema onder Poetin een volgzaam parlement
hebben opgeleverd, dat door zijn eigen partij Ver-
enigd Rusland wordt gedomineerd. Typerend was de
gang van zaken eind 2008 rond de verlenging van de
ambtstermijn van de president van vier naar zes jaar,
waarvoor een grondwetswijziging noodzakelijk was.
Vanaf het moment dat president Dmitri Medvedev
begin november het voorstel tot grondwetswijziging
deed, waren er minder dan twee maanden voor no-
dig om het voorstel in drie lezingen door de Staats-
doema en twee door de andere kamer van het fede-

rale parlement, de Federatieraad, aanvaard te krijgen.

Ook de regionale parlementen van alle 83 subjecten
van de federatie gingen binnen die korte termijn met
de voorgestelde wijzigingen akkoord, hoewel strikt
genomen slechts tweederde van de parlementen
hoefde in te stemmen. Op 30 december onderteken-
de president Medvedev de wet, die daarmee formeel
in werking trad.

Deze supersnelle athandeling van zo’n ingrijpende
grondwetswijziging verdient een vermelding in 7he
Guinness Book of Records. Algemeen wordt aange-
nomen dat de nieuwe lengte van de presidentiéle
ambtstermijn ertoe zou kunnen leiden dat Poetin in

88

de toekomst Medvedev weer als president zal opvol-
gen, om vervolgens zelf twaalf jaar in het zadel te
blijven.®

Corruptiebestrijding als retoriek

De neiging bij Russische politici om zich in demo-
cratische frases te uiten, terwijl zij tegelijkertijd hun
uiterste best doen om wat er in hun land aan demo-
cratie rest te ondergraven, lijkt onuitroeibaar. Presi-
dent Medvedev is een goed voorbeeld. Hij benadrukt
regelmatig het belang van bestrijding van corruptie
in Rusland, een verschijnsel waarover ook vele Rus-
sische functionarissen de afgelopen jaren hebben ge-
zegd dat het de economische en sociale ontwikkeling
van het land ernstig belemmert.” Medvedev heeft in
2008 ook wetgeving bij de Staatsdoema ingediend
die corruptiebestrijding moet verbeteren. Men krijgt
soms de indruk dat het hem met de corruptiebestrij-
ding ernst is. Nu komt corruptie overal ter wereld
voor en is zij vrijwel nooit volledig uit te roeien. Wél
zijn kenners van de materie het er doorgaans over
eens dat allerlei transparantie bevorderende ver-
schijnselen, zoals kritische media, een onathankelij-
ke rechterlijke macht en een eigenzinnig parlement,
ertoe kunnen bijdragen dat corruptie enigszins bin-
nen de perken kan worden gehouden. Het absurde is
dat Medvedev altijd het beleid van Poetin kritiekloos
heeft gesteund waarin met dat soort onafhankelijke
instanties juist genadeloos werd afgerekend. Sinds zijn
aantreden als president in mei 2008 lijkt Medvedev
geen wezenlijk andere weg te willen inslaan.

Zijn Medvedevs jammerklachten over corruptie
gewoon theater? Of denkt hij echt dat het verschijn-
sel op de Kremlinmanier kan worden bestreden, met
af en toe een proces tegen een corrupte zakenman —
liefst een tegenstander van Poetin uiteraard — en ver-
der als vanouds slaafse media, een timide rechterlijke
macht en een parlement dat die naam niet verdient?

Beweringen zonder bewijs

Vaak neemt de bereidheid van Russische overheids-
functionarissen om zonder een schijn van bewijs de
meest vérgaande beweringen te doen, absurde vormen
aan. De korte oorlog met Georgié van augustus

2008 was aanleiding tot menige opvallende uitlating.
Vrijwel meteen na het begin van de vijandelijkheden
namen Kremlinwoordvoerders in verband met het op-
treden van Georgische troepen tegen de burgerbevol-
king in Zuid-Osseti€¢ zonder noemenswaardig bewijs
de term ‘genocide’ in de mond. De door de Russische

Jaargang 63 nr. 2 [l Februari 2009



overheid gefinancierde Engelstalige televisiezender
Russia Today had tijdens de uitzending ‘genocide’ in
grote letters op het scherm staan, waarmee zij zich als
onafhankelijk medium diskwalificeerde.

Tijdens het conflict in Georgi€ begonnen in eerste
instantie vooral Zuid-Ossetische functionarissen mel-
ding te maken van het feit dat onder de militaire do-
den aan Georgische zijde ook Oekraieners en ‘zwar-
ten’ zouden zijn aangetroffen, waarbij met die laatste
categorie ongetwijfeld Amerikanen worden bedoeld.
Een hoge Russische justitiefunctionaris, Alexander
Bastrykin, kwam eind november nog met de bewe-
ring dat burgers van maar liefst acht staten, waaronder
vooral lidstaten van de NAVO, aan Georgische zijde
hadden meegevochten. Het zou gaan om burgers uit
de Verenigde Staten, de Tsjechische Republiek, Tsje-
tsjenié (sic!), de Baltische staten, Ockraine en Turkije.
Bastrykin, hoofd van het Comité van Onderzoek bij
het Russische openbaar ministerie, zei dat er twee
personen als sluipschutter actief waren geweest, één
uit Oekraine en de ander, een vrouw, naar hij meende
uit Letland.® Van bewijzen voor dergelijke vérgaande
beweringen is uiteraard nooit iets vernomen.

Het doel van deze uitlatingen lijkt de schuld van
het conflict in Zuid-Osseti€ niet alleen Georgi€ in de
schoenen te schuiven, maar ook een land als Oekraine,
dat wordt geleid door de in het Kremlin zo gehate pre-
sident Viktor Joesjtsjenko. De oude vijand uit de tijd
van de Koude Oorlog, de Verenigde Staten, mag na-
tuurlijk in het lijstje niet ontbreken. De uitroeping van
de ‘onafthankelijkheid’ van Zuid-Ossetié op instigatie
van het Kremlin in 2008 is uiteraard een farce. Het feit
dat sleutelfuncties binnen het bestuursapparaat in de
regio, in het bijzonder op het terrein van staatsveilig-
heid en defensie, al v6dr het conflict met Georgié in
augustus 2008 door Russische bestuurders of personen
afkomstig uit de Russische republiek Noord-Ossetié
werden bekleed, is daar een goed bewijs voor.

Repressieve tolerantie

Het politieke systeem dat de oppervlakkige waarne-
mer in het huidige Rusland wordt gepresenteerd, is
een facade waarachter net als ten tijde van de USSR
een andere werkelijkheid schuil gaat. Alleen zou men
kunnen zeggen dat het spel nu, in tegenstelling tot
vroeger, vaak subtieler wordt gespeeld. Er zijn in af-
wijking van vroeger echt meerdere politieke partijen,
al spelen die in het Russische parlement, waarin de
Kremlinpartij Verenigd Rusland veruit in de meer-
derheid is, een volstrekt onbeduidende rol. Partijen,

Jaargang 63 nr. 2 [l Februari 2009

binnen en buiten het parlement, zijn bovendien
meestal gelijkgeschakeld en mochten ze zich echt als
onafhankelijke partijen willen gedragen, dan staan
ze doorgaans bloot aan allerlei vormen van chicanes
en intimidatie. Met de media wordt naar het lijkt ook
een subtiel spel gespeeld. De belangrijkste, zeker de
elektronische media, zijn in handen van het Kremlin
of van bedrijven die daar zeer dicht bij staan.

Er zijn echter wel degelijk enkele nieuwsbronnen
die echt onafhankelijk zijn, al lijJden die soms een
kwijnend bestaan. Dat geldt bijvoorbeeld voor de
krant Novaja gazeta, die vaak zeer kritische stukken
schrijft over het beleid van de Russische overheid.’
Een opvallende casus in het Russische medialand-
schap is ook de Moskouse radiozender Echo Moskvy
(‘Echo van Moskou’), die al sinds jaar en dag pro-
gramma’s uitzendt waarin vaak ongezouten kritiek
op het landelijke politieke establishment wordt geuit.
Echo Moskvy heeft per dag in Moskou ongeveer een
miljoen luisteraars en elders in het land zo'n 2,5 mil-
joen. Het merkwaardige is dat de zender sinds 2001
in handen is van Gazprom, een energiegigant die
een van de belangrijkste economische en politieke
steunpilaren is van het Kremlin. De hoofdredacteur
van Echo Moskvy, Aleksej Venediktov, is zich er bij
een ontmoeting met een Amerikaanse journalist
duidelijk van bewust dat er door een simpel tele-
foontje van iemand uit het Kremlin gemakkelijk een
einde kan worden gemaakt aan de kritische zender.
Venediktov meent echter dat het Kremlin duidelijk
behoefte heeft aan de onathankelijke reputatie van
Echo Moskvy, met andere woorden dat de Russische
leiders juist dergelijke geluiden nodig hebben om
erop te kunnen wijzen dat er in Rusland werkelijk
persvrijheid is.’ Al met al genoeg redenen dus voor
iemand als premier Poetins woordvoerder Dmitri
Peskov een BBC-correspondent te verzekeren dat
Rusland ‘net zo democratisch is als Groot-Britannié
of Amerika. Misschien zelfs meer democratisch.*!

Leugens als bron van legitimiteit

Het huidige Rusland is geen volwaardige dictatuur
zoals de Sovjetunie dat was, maar het is ook zeker
geen democratie; daarvoor is de kloof tussen demo-
cratische pretenties en politieke realiteit te groot.
Vanwaar toch de bijkans onuitroeibare neiging bij
Russische gezagsdragers hun land wel als zodanig
te presenteren? Voor een deel is die onverbeterlijke
mooipraterij ongetwijfeld een overblijfsel uit de sov-
jettijd, waarin de kring van Russische machthebbers

89



rond Poetin is opgegroeid. Zij hebben de sovjetleu-
gens zogezegd met de paplepel ingegoten gekregen
en ze zijn niet echt in staat zich van die benadering
los te maken, integendeel. Een andere factor is wel-
licht dat Poetin zelf, alsmede tal van sleutelfigu-

ren uit zijn directe omgeving, afkomstig zijn uit de
KGB, een organisatie die zich als geen ander ten tij-
de van de Sovjetunie uitleefde in allerlei vormen van
intimidatie, chantage en bedrog. Ook in dat opzicht
zou men zonder veel overdrijving kunnen zeggen dat
Poetin c.s. erfelijk is belast.

Een belangrijke reden voor de eindeloze stroom
leugens op het politieke vlak die uit Moskou tot ons
komt, is voorts dat de democratie in het internatio-
nale leven al sinds jaar en dag de enige echte bron
van legitimiteit is voor een politiek systeem. Zelfs
een sergeant-majoor die in een Afrikaans land de
macht grijpt, doet dat officieel slechts tijdelijk, met
de meestal luidkeels verkondigde bedoeling om zo
snel mogelijk verkiezingen uit te schrijven en de de-
mocratie te herstellen. De doorgaans genuanceerde
Russische politicologe Lilia Sjevtsova karakteriseert
de mentaliteit en werkwijze van de mensen rond
Poetin, de siloviki, als volgt: ‘onderwereldmetho-
den in het politieke en publiecke denken en gedrag,
minachting voor de wet, een neiging personen met
afwijkende meningen te vernietigen, een ziekelijke
achterdocht, bruut optreden tegenover zwakken en
slaafsheid tegenover machthebbers.’? Er is natuurlijk
geen denken aan dat Russische politici ooit openlijk
zullen erkennen dat dit de mentaliteit is die in hun
politieke bestel de boventoon voert.

De terugkeer van de leugen in de Russische poli-
tiek draagt bij tot de verbreding van de politieke en
culturele kloof tussen Rusland en het Westen, dat op
dat punt toch een enigszins andere politieke traditie
heeft. Daar komt de toon van verongelijktheid en
verontwaardiging nog bij, die de Russische binnen-
landse en buitenlandse politiek vooral sinds het aan
treden van Poetin weer zo kenmerkt. In combinatie
met de van overheidswege gepropageerde xenofobie
voor de binnenlandse markt bevorderen deze fac-
toren het wederzijdse begrip tussen Rusland en het
Westen bepaald niet. Een schrale troost is wellicht
dat een alles verklarende en conspiratieve ideologie
als het marxisme-leninisme, die de tegenstelling met
het Westen destijds zo'n krachtige extra lading gaf,
op dit moment in Rusland niet voorhanden is.

die de verantwoordelijkheid van de Sovjetunie voor Katyn
ontkennen. Zie: http://edwardlucas.blogspot.com/2008/02/
more-katyn-denial.html (geraadpleegd op 30 november 2008).
N.S. Leonov, Licholetje (‘Woelige jaren’), Moskou, 1994, blz.
390. Leonov was overigens allerminst een dissident; hij heeft
het sovjetsysteem tijdens zijn KGB-carriére loyaal gediend en
schrijft bijvoorbeeld vol bewondering over zijn hoogste KGB-
chef van destijds, Joeri Andropov.

Nadezhda Azhgikhina, “The struggle for press freedom in Rus-
sia: Reflections of a Russian journalist’, in: Europe-Asia Studies,
vol. 59, no. 8, december 2007, blz. 1245-1262, aldaar blz. 1253.
Vladimir Shlapentokh, “The Hatred of Others: The Kremlin’s
Powerful but Risky Weapor?, in: World Affairs, vol. 169, no. 3,
winter 2007, blz. 134-142.

Voor een uitputtend overzicht van allerlei vormen van ‘politie-
ke technologie’ in Rusland en enkele andere voormalige unie-
republiecken van de USSR, zie Andrew Wilson, Virtual politics:
Fuaking democracy in the post-Soviet world’. New Haven/Londen,
2005. Het gebruik van politieke technologie in Rusland kwam
overigens ook onder president Boris Jeltsin veelvuldig voor.

De verlenging van de zittingsduur van de Staatsdoema van
vier naar vijf jaar maakte ook deel uit van de door president
Medvedev gelanceerde voorstellen tot grondwetswijziging.
Deze verlenging gaat net als die van de presidentiéle ambts-
termijn na de eerstvolgende verkiezingen in.

Rusland staat op plaats 147 van 180 landen in de Corruption
Perceptions Index (CPI) van 2008 van Transparency Interna-
tional, waarbij het land dat op de eerste plaats staat, in 2008
Denemarken, als het minst corrupt werd ‘gepercipicerd’. Zie:
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/
cpi/2008 (geraadpleegd op 23 december 2008). In vergelijking
met de index van 2007 was Rusland enkele plaatsen gedaald.
Onder meer alle Balkanstaten en landen als Georgi€, Mongolié
en Armenié staan ruim boven Rusland op de CPI van 2008.
‘Russia Says U.S. Mercenaries, Others Fought For Georgia,’
Reuters, 24 november 2008. Te vinden in: Johnson’s Russia List,
2008-#215, 24 november 2008, #38.

De in 2006 vermoorde journaliste Anna Politkovskaja werkte

voor Novaja gazeta.

10 David Remnick, ‘Letter from Moscow. Echo in the Dark. A

radio station strives to keep the airwaves free’, in: Zhe New
Yorker, 22 september 2008. Te vinden in: Johnson’s Russia List,
2008-#170, 17 september 2008, #37.

11 http://news.bbe.co.uk/2/hi/europe/7730179.stm (geraadpleegd

op 23 december 2008).

12 Lilia Shevtsova, Russia — Lost in transition. The Yeltsin and Putin

legacies, Washington DC enz., 2007, blz. 103.

is verbonden aan de leerstoelgroep Oost-Europese geschiedenis van de
Noten Universiteit van Amsterdam. De auteur is Marc Jansen erkentelijk voor zijn
1 De laatste tijd zijn er in de Russische media, o.a. in de officiéle suggesties bij de totstandkoming van dit artikel.

regeringskrant Rossijskaja gazeta, opnieuw stemmen opgegaan

90 Jaargang 63 nr. 2 [l Februari 2009



